V letošním ročníku s podtitulem „Osadníci“ Vás v našem herním systému nečekají výrazné změny. Je opět založen především na opravdovém hraní v rámci námi vytvořeného fantasy světa. Jedná se o systém „bezživotový“. Stručně řečeno, hrajete především divadlo pro ostatní a pro sebe, napříč veškerým děním larpu, tzn. během boje, řeči, herního zranění, či konzumace jídla. Vaše touha po vítězství by neměla ani na okamžik převážit nad snahou o to dobře si zahrát. Rádi bychom, abyste se pokusili vyvarovat také veškeré řeči „off-topic“(nesouvisející s Larpem), která může na nevhodném místě kazit hru ostatním. Na hráče jsou tak kladeny vyšší nároky, ale to vše se záměrem společného intenzivnějšího prožitku ze hry. Hráči kteří mají rádi bitvy si nemusí přijít na své. Přestože součástí Larpu je rovněž boj, netvoří rozhodně jeho hlavní složku.

Typem hry, se snažíme skloubit principy světa a družinovky. Užijete si snad jak boje menších skupin, tak pěkného roleplay. Další důležitou složkou akce bude téměř úplná eliminace neherních věcí a lokací (vše se v herní čas děje herně). Hraje se orientačně od devíti ráno do jedné v noci, druhý den se začíná opět v devět a končí cca kolem oběda.

Vše co chcete ve hře mít a použít, si musíte přivézt s sebou… Kdo v inventáři nemá louč, svíci, nebo kahan, ten si v noci moc neposvítí. Je však nutné zachovávat základní bezpečnost v interiérech zámku, kam byste větší otevřené ohně nosit neměli. Petrolejka, svíčka a kahan sou OK. Pamatujte, že vše co si letos přivezete a budete chtít používat ve hře, musíte dlouhý čas vláčet jako poutníci až do města svých otců. Putovní část Larpu, bude dlouhá cca půl dne.

K ubytování je třeba podotknout, že spíme na zámku. Stany tudíž tahat nemusíte, ale karimatka nebo deka se pod spacák hodí. V Místnostech, kde budete mít uloženy věci, se až na vyjímky nebude hrát. Tyto místnosti mají cedulku "ložnice". Do těchto místností je zakázáno schovávat herní předměty. Pokud se s organizátory dohodnete na přespání mimo ložnice, je nutné ráno uklidit věci někam na stranu, protože v místnostech se může hrát. Do vašich osobních věcí samozřejmě nemá nikdo právo sahat!

Upozornění    Všichni zúčastnění jsou starší osmnácti let nebo v doprovodu osoby starší osmnácti let.(kdo není jakoby byl, protože i se souhlasem rodičů padá veškerá odpovědnost na nás, případně na správce zámku) Veškerou odpovědnost za své činy si proto nese každý sám.
   Tentokrát budou mít závisláci na nikotinu trochu lepší život, neboť na zámku se kouřit může. V putovní části larpu, je kouření v lese zakázáno. Tak jako tak ale neradi uvidíme cigarety. Pokud někdo nedokáže udržet svou závislost na uzdě, kuřte alespoň z dýmky nebo něčeho, co se hodí do fantasy světa, minimálně nepoužívejte originální krabičky! Nekuřte, pokud si to vaše okolí nepřeje, raději se před zapálením dovolte.

Jídlo a pití
V neherní čas, tj. v pátek a v neděli po larpu, můžete konzumovat jídlo vlastní. Jídlo i pití v herním čase, podléhá hře samotné. Jako osadníci budete mít možnost zajistit si herními způsoby jídlo sami. Např. lovem, pěstováním plodin či chovem zvířat je možné získat suroviny (brambory, maso, zeleninu, koření), z kterých poté kuchaři připraví jídlo pro komunitu osadníků. Kromě toho, bude fungovat jako vždy herní hospoda, kde je možné si dát něco z našeho obvyklého sortimentu. Za jídlo a pití, získané herními prostředky se neplatí, pokud si ho však objednáte v hospodě, zaplatíte navíc reálnými penězi.
   Hospodský jídelníček: klobása, utopenec, nakl. hermelín, chléb s máslem sýrem a zeleninou, nudlová polévka, jablka, pivo, malinovka, rum, víno, medovina..."Bez peněz do hospody nelez!". Ceny budou shodné s pořizovacími náklady potravin a ještě jednou připomenu, že jídlo v hospodě se neplatí ze startovného. Tzn. po předchozích zkušenostech zdůrazňuji - nezapomeňte krom peněz na registraci ještě něco na jídlo – (cca klobása 15,- pivo 20,-). Prosíme tímto hráče, aby si pokud mají nezapomněli s sebou přibalit nádobí ze kterého budou v hospodě jíst a pít (korbely, misky, lžíce), měly by vypadat trochu stylově. Není v naší moci zajistit nádobí pro 50 lidí.

Tvorba postavy
Při tvorbě postavy byste měli zohlednit úvodní příběh, a svoji profesi. Jste potomci původních obyvatel města Emberpolis, kteří se rozhodli pro návrat do své domoviny. Pro to, aby se návrat podařil potřebujete fungovat jako dobré společenství a spolupracovat. Sobecké zájmy proto musí alespoň na nějakou dobu stranou. Na druhou stranu, legenda o pokladu slavného krutovládce Generalisima, mohla přitáhnout i lidi méně čistých úmyslů. Při tvorbě kostýmů se inspirujte svou profesí. Osadníci, jsou na cestě již dlouho a jejich oděvy se proto nebudou lesknout novotou.Na začátku hry dostane každý hráč bonus do hry podle svého povolání + něco navíc za dobrý kostým.
   Hráči by měli věnovat alespoň drobnou přípravu vytvoření charakteru vlastní postavy. Je zde dá se říci volnější ruka. Ať už ve hře budete hrnčířem, kovářem či banditou, vyplatí se věnovat předpokladům postavy pozornost. Můžete zůstat u hraní přirozenosti „sama sebe“, či si předem stanovit vlastní cíle, z čeho máte strach, jak reagujete v krizových situacích, jak jste loajální vůči přátelům, nebo si připravit příběh ohledně Vaší minulosti a původu. Fantasy/ii se meze nekladou a rozhodně tím můžete zpestřit hru. Budete-li chtít, můžete nám rovněž Vámi vytvořený charakter a informace o vaší postavě poslat. Na oplátku můžete čekat, že si v některých místech hry více zahrajete a vaše postava bude svázána s osudem ostatních.

Boj
Abychom se přiblížili reálnosti boje a ještě zvýšili kvalitu hry, upustili jsme od dnes již zastaralého systému počítání životů. Místo toho vás čeká hraní daného zranění. Je na vás a vašem posouzení, jak vážné zranění vám daná zbraň způsobila, proto se snažte! (Je rozdíl, když vaši nohu škrtne špička meče nebo dýky a když do ní dostanete plný zásah bojovou palicí nebo sekerou. V prvním případě to posoudíte jako škrábnutí, které vás leda tak rozlítí a jen vám roztrhlo oblečení a poranilo kůži. Zato v druhém vám palice rozdrtí pár kostí a vy se s bolestí skácíte k zemi a z bojiště se leda odplazíte, nebo vás někdo musí vzít na záda.) Z uvedeného příkladu je snad již zřejmý celý soubojový systém a posuzování zranění. Pomyslně můžete např. rozlišovat na lehká, střední a těžká zranění. Lehká zranění jako škrtnutí, co vás neomezí v boji a pohybu, ale po boji je dobré je ošetřit, se středním zraněním ruky už v ní stěží udržíte meč a na nohu úplně nedošlápnete, ale jakžtakž ještě stojíte a nakonec při zásahu kyjem dvoumetrového obra do ruky budete otřeseni bez schopnosti s ní cokoliv udělat a do nohy se zhroutíte k zemi. Bude vždy jen na vás a vašem umění, jak zahrajete a posoudíte daný zásah. U střelných zbraní luku a kuše platí to samé. Hrajte otřesení a to, co by vám šíp způsobil. (Přímý zásah do hrudi vás bez brnění prošpikuje, padáte na zem a během chvíle umíráte) Může se také stát, že si prostě nebudete vědět se svým zraněním rady. V těchto případech se snažte raději uznat zásah za těžší, než si ho nevšímat. Je to lepší, než abyste zkazili ostatním hru tím, že budete nezničitelní.

Zásahové plochy
Prosíme hráče, aby se snažili vyvarovat cílením ran na hlavu, krk, klouby a rozkrok. Kdo bude přistižen, že takové údery rozdává záměrně, vyslouží si herní postih, nenávist organizátorů a případně vyloučení ze hry. Zásahy do těchto míst, pokud už k nim dojde jsou však platné.

Léčení
Zranění můžete léčit magicky - kouzlem, lektvarem. Takto vyléčené zranění se zhojí okamžitě a postava může vyrazit plná sil vstříc dalšímu dobrodružství. Dále je možné léčit "klasickým způsobem", tzn. obvazy a mastmi. Každé vážnější zranění vám musí někdo ošetřit. Po obvázání samozřejmě nějakou dobu trvá, než se vám zranění zahojí. Doba léčby je cca 15 - 45 minut, záleží na vážnosti zranění.
Pomůcka pro posuzování doby léčby je následující:
pro lehká zranění -15 min.
pro střední zranění-cca 30 min.
pro těžká zranění -cca 45 min
přičemž zraněný může víceméně normálně fungovat po uplynutí poloviny této doby(měl by se trochu šetřit). Nicméně obvaz na ráně musí nechat i druhou polovinu, aby léčení bylo úplné. S rozseknutým břichem (tedy "těžkým zraněním") vás např. musí vzít na nosítka a léčení potrvá přibližně 40 minut s tím že 20 byste měli spíše pouze ležet na lůžku.

   Znamená to ve zkratce větší důraz na skutečné hraní vašich zranění. Vážnost zranění a dobu léčení si při jejich ošetřování domluví ten, kdo raněného léčí spolu s raněným. Posouzení je na hráčích samotných. Léčit obvazy umí jen ten, kdo se tuto dovednost během hry naučí, nebo jí disponuje od začátku. Na neléčená zranění postava velmi záhy umírá. V případě těžkých to je cca 5 minut pokud se vám ihned nezačne léčitel věnovat...

Nemoci a léčiva
Ve hře se bude vyskytovat řada nepříjemných nemocí s rozličnými účinky na váš organismus. Na papírku popisujícím vaši nemoc si vždy přečtete, jak vaše nemoc bude postupovat a co máte hrát. Nemoci dokáží léčit pouze zkušení léčitelé.

Smrt
Z rozličných důvodů hráčovu postavu může postihnout smrt. Nejčastěji díky neléčeným zraněním nebo nemocem a jedům. Mrtvá postava zůstává 5 minut ležet na místě aby umožnila protivníkům své okradení, případně oživení nebo manipulaci s mrtvolou.
   Pokud po smrti o vaši mrtvolu již nikdo nejeví zájem nebo ani není v dohledu, případně uplynulo oněch 5 minut, spravte o svém skonu nejprve některého z organizátorů. Poté se odeberete do neherních prostor (např. ložnice), kde se za 60 minut zrodíte znovu, neurčí-li organizátor jinak. Po vaší smrti se narodíte jako jiná postava, nicméně se stejným povoláním. Změnu povolání je nutné konzultovat s organizátory. Zůstávají vám všechny získané schopnosti, zvl. herní předměty a suroviny(pokud jste nebyli jako mrtví okradeni). Jako nová postava můžete také dostat od organizátorů nějaký ten herní bonus nebo zvláštní předmět. V době oživování budete v „neherním“ oživovacím prostoru, kde můžete rozmlouvat s ostatními mrtvými dušemi a čekat na život. Oživování si můžete zpříjemnit tím, že si v neherním prostoru odložíte zbraně a herní předměty, a jako cizinci navštívíte hospodu. Tam ovšem hrajete naprosto nezávislou postavu, která nijak nezasahuje do osudu ostatních hráčů a nezná žádné informace, jen se jde najíst a napít. Poslední možností je, že vás organizátor požádá o zahrání nějaké krátkodobé role, kterou ovšem nemusíte přijmout.

Jak se okrádá
Krást se smí vše co je herní, nikoli majetek hráčů. Herní předměty jsou vše, co ve hře používáte, tzn. i vaše zbraně. Chcete-li někomu věc ukrást, musíte mu jí reálně v nestřežené chvíli vzít, aniž by se o tom dozvěděl. Pokud se rozhodnete tento zločin spáchat, nikdy při tom nesmíte poškodit ničí vybavení. Například by opravdu nebylo vhodné, pokud byste někomu rozřízli měšec, natrhli kostým atp. Pokud by někdo chtěl okrást mrtvého, musí jej reálně prohledat. Prosíme proto hráče, aby součástí jejich kostýmu byly i herní kapsy a měšce. Další možnosti herního okrádání existují, ale nejsou veřejné.

Lokace
Vaše postavy se během hry mohou ocitnout v mnoha různých herních lokacích. Jejich podoba a provedení bude různé a čas od času bude hra žádat o něco více fantazie hráčů. Oproti minulým ročníkům se letos pokusíme papírkové lokace co nejvíce omezit, ale prozatím neslibujeme, že na žádnou z nich nenarazíte.

Měna
Na začátku hry neexistuje jednotná měna v podobě mincí ze vzácných kovů. Alespoň do té doby, ji hráči nezavedou, tj. nezačnou mince razit, nebo používat jiné platidlo. Pro směnný obchod jsou užívány různé herní suroviny, jídlo, nebo cennosti.

Zbraně
Banditi a stráže začínají s libovolným zbraňovým základem dle výběru. Zbraňovým základem se rozumí jedna zbraň obouruční, nebo jedna střelná, nebo jedna zbraň do 90cm + libovolný štít, nebo dvě zbraně do 90cm, nebo zbraň do 90 + vrhačky. Všechny ostatní profese mohou na začátku vlastnit pouze dýku od 40cm. Vyjímku tvoří dřevorubec, který může mít od začátku sekyru do 90cm. Všechny další zbraně si musíte sehnat herně buď u kováře nebo obchodníka. Tzn. na hru si přivezete zbraně vlastní, ale herně je musíte koupit nebo vykovat.

   Jednoruční zbraní se rozumí zbraň do délky 90 cm. obouruční pak cokoli většího. Maximální délka ani typ zbraně omezena není. Stejně tak není omezení velikosti štítů. Luky by měly mít maximální nátah cca do 13 kg, kuše pak do 15kg.

   Samozřejmě požadujeme jako všude jinde BEZPEČNOST a měkčení u zbraní, štíty pak aby měly obalené a měkké hrany. Dýky do 40 cm (pokud nebudou mít žádné ostré hrany) obaleny být nemusí, ale jejich měkčení přesto uvítáme. Ohledně bodných zbraní - za bodné zbraně jsme ochotni uznat dýky, s celou měkkou čepelí (gumový tréningový nůž, čistě molitanové ostří apod.). Chcete-li zbraní bodat, žádejte při schvalování organizátory o povolení.(raději nás však kontaktujte před Larpem a dohodněte se s námi)

Zbroje
Schvalování zbrojí a jejich bonusy do hry budou velmi individuální. Pokusíme se zde nastínit alespoň hrubě, jaké výhody vám může daná zbroj poskytnout. Podotýkám, že zbroj bude chránit pouze ta místa, na kterých je fyzicky fyzicky přítomna, tzn. skulinou v plátech či mezerou mezi koženými destičkami rána projde a zraní vás. Tabulka pod textem je určena spíše pro vaši orientaci.(např u kožených zbrojí bude navíc při posuzování záležet na tloušťce plátu kůže z kterého je vyrobena atp.) Před hrou pak budou vlastnosti zbrojí ohodnoceny a upřesněny organizátory. Banditi a stráž mohou mít zbroje z kovu, pro ostatní povolání je maximum kožené brnění.

Kožená zbroj

Destičková - Chrání před krátkými sečnými zbraněmi, cca do 60 cm

Z koženého plátu - Chrání před krátkými sečnými a bodnými zbraněmi, cca do 60 cm + před vrhacími

Kroužková zbroj

Dobře chrání před sečnými zbraněmi (jednoručními - cca 90 cm), před šipkami, šípy a malými vrhacími zbraněmi. (dýky)

Má jen malý efekt proti drtivým zbraním. (palice, obouruční sekyry, palcáty)

Plátová zbroj

Dobře chrání proti sečným zbraním (mečům), i sečným obojručním, skoro žádný účinek v ní nepocítíte, zasáhne-li vás do ní vrhací zbraň či šíp/šipka.

Již ne tolik proti drtivým(palice, obouruční sekyry, palcáty, ale přece jen o něco lépe než kroužková zbroj)

Náhražková zbroj (jekor apod.)

Téměř žádné ochranné účinky(spíše součást kostýmu)

V dobrém provedení lze ochranné účinky srovnat s koženou zbrojí.



Doplňková pravidla

1. Potkáte-li někoho, kdo má ruku na hlavě, jako byste ho nepotkali. Tato postava je pro vás neviditelná. Neohlížejte se, nepozorujte ji, neupozorňujte na ni kamarády.
2. Uslyšíte-li od někoho slovo "ALFA", pozorně vyslechněte jeho příkaz a bezpodmínečně jej vykonejte, jedná se o herní efekt, většinou související s magií. Příklad: po zásahu zbraní na vás kdosi zakřičí „Alfa – Smrt!/Alfa – jsi mrtvý!“, tzn. Padáte ihned mrtví k zemi.
3. Dostanete-li od hráče, nebo najdete-li například v pokrmu (pod talířem) malé psaníčko, nezahazujte ho! Přečtěte si jej, jak jen to bude možné a postupujte podle pokynů na něm napsaných. Bude se většinou jednat o složený papír, kde se dozvíte následky toho, co se vám po požití stalo (nemoc, jed)
4. Najdete-li někde na sobě čí svých věcech kolíček, nezahazujte jej, nechte ho kde je.
5. Pokud někdo očividně ignoruje zásahy, může k tomu mít svůj herní důvod. Nikdy nevíte jaká, která nebo čí magická moc ho zrovna chrání.
6. Zasáhne-li vás někdo vrhem magického projektilu (papírová či látková koule o průměru cca 10cm rozličné barvy) způsobí vám střední-těžké zranění, podle oblasti zasažené projektilem (do končetin se jedná o střední zranění, které vám vyrazí zbraň z ruky, po zásahu do trupu se s těžkým zraněním skácíte k zemi). Jako ochrana Vám zde nepomůže ani jakékoli brnění či štít (vykryjete-li ránu štítem, zraní vám ruku ve které štít držíte)
7. Podobně jako magické projektily zraňují rovněž artefaktální zbraně, označené žlutou barvou (fáborky, či cáry látky). Neochrání před nimi opět ani brnění, štít či zbraň. Při zkřížení zbraní, tzn. vykrytí útoku vedeného touto zbraní, je zraněna ruka, která zbraň držela. (I zásah do zbraně či štítu vám tedy ruku vyřadí, a zbraň či štít pustíte na zem!
8. Veškeré zbraně, označené zelenou barvou, značí přítomnost jedu. Při zranění takto označenou zbraní (jíž mohou být i pařáty příšer), ztrácíte možnost běhat. Brzy poté se cítíte unavení a malátní. Není-li vám do 20-ti minut podán protijed, vaše postava umírá strašlivou bolestivou smrtí. Otrávit se můžete i jídlem nebo pitím, což vám sdělí buď některý z organizátorů nebo se to dozvíte např. ze srolovaného lístku schovaného pod jídelním talířem.



Rudé stop Platí pravidlo "Rudé stop". Jakmile je pro někoho hra psychicky nebo fyzicky neúnosná, může pronést "Rudé stop", čímž hru pozastaví a získá možnost problém vyřešit (s osobou, které se týká či s organizátorem). Po použití tohoto pravidla uživatel ztrácí iniciativu v záležitostech, které k pozastavení hry vedly. Zneužití je považováno za hrubý prohřešek proti pravidlům. Příklad: Při zatýkání se k tobě stráže chovají přirozeně hrubě. Poté, co ti ovšem nasadí pouta, s tebou smýkají takovým způsobem, že hrozí zranění. Proneseš tedy "Rudé stop" a v rychlosti jim to vysvětlíš. Poté ovšem nesmíš využít výhody jemného zacházení k útěku. Toto pravidlo neexistuje proto, abyste své chování přeháněli a následně se hra kvůli tomu musela zastavovat, je to jen taková záchranná brzda při situacích, kdy si navzájem hráči neporozumí v otázce "kam až mohu zajít"? Chovejte se k ostatním jako rozumní lidé. Hrajete-li hrubost, neubližujte přitom ostatním.

Schopnosti
Zvláštní schopnosti se takřka vždy váží k vybrané profesi. Např ovládání zbraní, žádnou zvláštní schopností není, takže bojovat s libovolnou zbraní dokáže každý, kdo se k ní herně dostane. Na rozdíl od toho, je zvláštní schopností léčení zranění a herní okrádání. Tyto schopnosti ovládá pouze hráč s příslušnou profesí. Výhody a schopnosti profesí můžeme jednoduše shrnout tak, že každý umí nejlépe to, co jeho profese obnáší. Bandita krást, léčitel uzdravovat, kuchař vařit, kovář kovat atd.

Přihlašování
Použijte k němu formulář v sekci Akce. Do textu formuláře, nebo přímo nám na mail můžete přiložit vlastní historii či předpoklady postavy, což není povinností. Příprava na hru je cenná především pro vás samotné. Budete-li mít pocit, že vaše přihláška nedošla správně, můžete se obrátit na náš mail karminovi.orli@gmail.com

Shrnutí co s sebou :Kostým, Zbraně , Další herní propriety (co uznáte za vhodné - křesadlo, svíčka, provaz...), Nádobí pro stravování v Hospodě (misky, nádoby, korbele, lžíce,) Startovné (250 Kč),Trocha peněz na jídlo a pití v hospodě, Vybavení na přespání (spacák, něco pod sebe-igelit, celta, karimatka), K základní hygieně (kartáček, ručník, služebnou) Co vám jinak bude chybět, seženete si herně.